Het DNA van Progress Onderwijsondersteuning

Mensen vragen mij vaak wat wij als Progress Onderwijsondersteuning nou eigenlijk doen. In het kort? Wij zijn een IT-organisatie met dertig jaar ervaring in de onderwijslogistiek. Maar wie zijn we nou echt, wat zit ons in het bloed? Geeft me twee minuten van je tijd, en ik neem je even mee door ons DNA.

Twee softwarediensten

Ons team bestaat uit 13 betrokken nerds en drie iets minder nerdy – maar net zo betrokken – collega’s. Met dat team maken wij twee softwaresystemen: Progress Studenten Informatie Systeem (SIS) en Progress Verkiezingen. Progress SIS ondersteunt onderwijsinstellingen en studenten bij hun administratie. Van de eerste stappen die de student zet binnen de onderwijsinstelling tot het moment dat hij of zij weer naar buiten loopt met een diploma onder de arm. Progress Verkiezingen helpt onderwijsinstellingen bij het organiseren van hun digitale verkiezingen, wat zowel de verkiezingscommissie als de kiezers veel tijd bespaart.

Generiek proces, dat toch voelt als eigen

Ik spreek liever over softwarediensten dan over softwaresystemen. Wij leveren namelijk niet een product dat we ergens over de schutting gooien, maar wij leveren echt een dienst. Wij denken proactief mee, zorgen goed voor onze klanten – kleine en grote instellingen in het hoger onderwijs –, en zijn heel benaderbaar. Daarbij zijn we wel graag een tikkeltje eigenwijs. Deze streng van ons DNA wil er namelijk graag voor zorgen dat onze oplossing generiek is, zodat we zo veel mogelijk studenten en onderwijsinstellingen kunnen helpen. Natuurlijk is iedere universiteit, en zelfs iedere faculteit, uniek. De kunst is om dat generieke proces zo te maken dat het voor iedereen voelt als zijn of haar eigen proces. Dat is een spanningsveld, maar wel één waar wij ons goed in bewegen. Wij maken onze oplossing zo dat hij goed te onderhouden en toekomstbestendig is, zodat we – schijnbaar – moeiteloos kunnen inspelen op veranderende wetgeving en onderwijszaken. Juist dankzij die generieke bouw van ons SIS kunnen we daar snel in meebewegen.

Unieke mix tussen techniek en onderwijskennis

De andere streng van ons DNA is onze unieke mix tussen techniek en onderwijskennis. Met een geschiedenis die zijn oorsprong vindt in de Rijksuniversiteit Groningen kun je wel stellen dat onderwijs ons in het bloed zit. Sinds 2008 zijn we een zelfstandige onderneming, maar nog altijd gelieerd aan de Academia Groningana. Met onze technische bril zorgen we ervoor dat we een technisch hoogwaardige oplossing maken die goed onderhoudbaar is. In dat proces zorgen we er natuurlijk wel voor dat er een collega betrokken is die spreekt in mensentaal en niet in SQL-statements. Met onze Groningse nuchterheid, die maakt dat wij nooit om de hete brij heen draaien, zorgen we voor een systeem dat intuïtief en duidelijk te interpreteren is en goed past bij de dynamiek van een onderwijsinstelling.

Meer weten?

Wil je ook graag met ons aan de slag of mogen we in 10 minuten ons systeem aan je uitleggen? Bel of mail ons: 050 - 205 35 30 | info@progressonderwijs.nl

Jan Batteram


;