Last van koedenken? Zo kom je los!

Het onderwijs flexibiliseert en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. De student staat steeds meer centraal en het leerproces wordt meer en meer integraal onderdeel van ons leven. Dat zorgt ervoor dat we anders naar ons onderwijssysteem moeten gaan kijken. Dennis van Oeveren en Jan Batteram, onderwijsexperts bij Breens Network, Educator en Progress, vertellen in deze blog hoe je loskomt van koedenken.

Het onderwijs flexibiliseert

Jan Batteram, directeur van Progress Onderwijs, schreef al eerder een blog over de flexibilisering van het onderwijs. Hij benadrukte het belang van een veilige en stabiele basis. Maar wat betekent die flexibilisering nu in de praktijk? Hoe leer je los te komen van de gebaande paden en het denken in vaste kaders?

Je kijkt met je ogen, maar je ziet met je hersenen

We kennen allemaal wel de plaatjes waar iedereen iets anders in ziet. De een ziet een vrouwengezicht, de ander een konijn, een man met een baard of een koe. Het principe van dit zogenaamde koedenken is, dat wanneer je eenmaal iets gezien hebt in een plaatje, het je niet meer lukt om iets anders te zien. Het is mensen eigen, het zit zelfs in ons oerinstinct. Als je eenmaal iets hebt gezien, sla je dat op in je hersenen, en onbewust ga je ernaar handelen. Dat geldt ook bij verandering, innovatie. We denken in kaders. Alleen als die kaders er niet zijn, kunnen we vrij associëren. Zodra er kaders omheen staan, gaan onze hersenen op slot.

Stugge elementen in het onderwijs

Dat geldt ook binnen het onderwijs. Als je over een totaal nieuw concept wilt nadenken, moet je bestaande kaders loslaten. Er zitten nu eenmaal een aantal stugge elementen in het onderwijs die we lastig kunnen loslaten: klassen, leerjaren, docenten, examens, diploma’s, om er maar een paar te noemen. Ook als je praat over hoe het anders kan, ben je toch al snel geneigd te blijven hangen in die structuren, soms bewust, maar heel vaak onbewust. Vaak stellen onderwijsinstellingen hun leveranciers dan ook vragen op het 'hoe-' en 'wat'-niveau. Daarmee heb je feitelijk het proces al bepaald, in de veronderstelling dat dat de enige mogelijke manier is. Zonde. Door je leverancier veel meer ruimte te geven om als een echte partner mee te denken, kom je tot veel meer ideeën en mogelijkheden. Daarover schreef Roel Nicolai, consultant bij Breens Network, al eerder een blog.

Inspiratiesessies

Het is zeker mogelijk om los te komen van dit koedenken. Een van de manieren om bewustwording te creëren is om te kijken naar de ontwikkeling van de thuisbezorgdiensten. Picnic, Appie, HelloFresh en Robomart, ze brengen allemaal de boodschappen aan huis, maar doen dat op hun eigen unieke manier. Hierbij hebben sommige bedrijven een compleet nieuwe organisatie neergezet, die totaal anders is dan wat we kennen als de traditionele supermarkt. Ze hebben de workflow laten inspireren door hun visie. Als het kan in de supermarktbranche, dan moet het ook kunnen binnen het onderwijs. Wij hebben inmiddels een aantal inspiratiesessies verzorgd, bij Samenwerking Noord, bij Fontys Hogeschool en bij NHL Stenden Hogeschool. In alle drie de gevallen werden de workshops als heel waardevol beoordeeld. Met deze inspiratiesessie helpen we (onderwijs-)teams los te komen van het bestaande denken en geven we richting aan het flexibiliseren. We maken mensen bewust van de beperkingen van de kaders waarin ze denken en we inspireren hen weer vrijer te denken. De sessie sluiten we af met een praktijkcasus.

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig naar wat onze inspiratieworkshop jouw instelling kan brengen? Wil je creatief denken binnen jullie team stimuleren? We komen graag met je in contact. 
Kijk alvast hier voor meer informatie en contact

 


;